32264810 31 (98+)

09133763929

09132659954

ساعت کاری: 8 الی 15

لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در سال 2021-2022

Pinterest
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Print
Email

لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در سال 2021-2022

اطلاعیه؛ اعلام لیست دانشگاه‌های خارج از کشور مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش ‏پزشکی با در نظر گرفتن سه نظام رتبه¬بندی معتبر بین¬المللی ‏Times، ‏QS‏ و ‏Shanghai‏ ‏جهت ورودیهای سال تحصیلی 2022-2021 در رشته¬های مرتبط با علوم پزشکی

 با بررسی‌­های کارشناسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در نظر گرفتن سه نظام رتبه ­بندی معتبر بین­ المللی Times، QS و Shanghai  لیست دانشگاه‌های خارج از کشور مورد تایید وزارت متبوع جهت ورود‌های سال تحصیلی 2022-2021 در رشته‌­های مرتبط با علوم پزشکی به شرح جدول پیوست اعلام می­‌گردد. این لیست سالیانه مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفته و در سال تحصیلی مذکور صرفاً دانشگاه‌های موجود در این لیست جهت ادامه تحصیل مورد تایید می‌­باشد.

   از سال تحصیلی 2022-2021، زمان شروع به تحصیل در دوره اصلی، ملاک مورد تایید بودن دانشگاه مطابق با لیست دانشگاه های مورد تایید اعلامی وزارت بهداشت می‌باشد(معیار شروع به تحصیل، تاریخ ویزای معتبر، تاریخ خروج از کشور و تاریخ حضور و شرکت در کلاس‌های دوره اصلی، مطابق با برنامه سال‌تحصیلی دانشگاه مربوطه می‌باشد).

   تاکید می­‌گردد کالج­‌های وابسته به دانشگاه اصلی ذکر شده در لیست و شعب آن در سایر کشورها مورد تایید نبوده و مدارک صادره از آنها قابل ارزشیابی نمی­‌باشد.

   شایان ذکر است با توجه به مصوبه هفتادمین جلسه شورایعالی برنامه­‌ریزی علوم پزشکی، امکان انتقال دانشجویان به داخل کشور که از ابتدای سال 2019(1397/10/11) تحصیل خود را در یکی از دانشگاه‌های مورد تایید خارج از کشور آغاز نموده­‌اند، ممنوع شده و در صورت اتمام تحصیل این افراد، مدارک صادره طبق ضوابط اعلام شده قابل ارزشیابی می‌باشد.

   از سال تحصیلی 2022-2021، داوطلبان تحصیل با هزینه شخصی در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور، برای برخورداری از هرگونه خدمات و تسهیلات قابل ارائه توسط این وزارت طبق ضوابط و مقررات مربوطه، باید در هنگام ارائه درخواست برای بهره مندی از خدمات مذکور، علاوه بر مستندات اعلام شده در آئین‌نامه‌های مربوطه، مدارک زیر که نشان دهنده تسلط لازم آنها به زبان خارجی کشور محل تحصیل می‌‏باشد، و توسط مراکز یا موسسات مورد تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صادره شده است، را نیز ارائه نمایند:

  • برای کشورهای انگلیسی زبان:  مدرک حداقل نمره 6 برای آزمون IELTS General و یا نمره معادل آن در آزمون TOEFL (60%-78%).
  • برای کشورهای روسی زبان: مدرک قبولی حداقل سطح A2 (TBU: basic level) زبان روسی براساس آزمون TORFL.
  • برای کشور چین: مدرک حداقل نمره 120 در سطح 2 آزمون HSK .
  • برای کشورهای ترک زبان: مدرک سطح B2 آزمون تومر(TÖMER): کسب مجموع نمره ۶۶ تا ۷۰ .
  • برای سایر کشورها: مدرک زبان بر اساس شرط تعیین شده از سوی دانشگاه مورد تایید پذیرش دهنده.

متقاضیان باید توجه داشته باشند:

  • در صورتی که دانشگاه خارجی مورد نظر، قبولی و کسب حداقل نمره در آزمون زبان خاصی را معیار و شرط پذیرش قرار دهد، داوطلب ملزم است آن شرط را نیز(علاوه بر موارد فوق) احراز نماید.
  • در خصوص دوره های تحصیلات تکمیلی و PhD ، زبان غالب دانشگاه در دوره مربوطه ملاک می‌باشد.
  • دوره های کالج، پادفک، Pre-Med،  Foundation  و … که ممکن است برای ورود به برخی رشته ها و یا دانشگاه ها الزامی باشد، به عنوان دوره اصلی رشته دانشگاهی محسوب نگردیده و هیچگونه تسهیلات یا خدماتی برای شروع یا در طول این دوره ها از سوی وزارت بهداشت به متقاضیان ارائه نخواهد شد.

لیست دانشگاه های مورد تائید 2021-2022

پیرو اعلام لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهت ورودی‌های سال تحصیلی 2022-2021 در رشته­‌های مرتبط با علوم پزشکی،  به منظور شفاف‌سازی و پاسخگویی به سؤالات پیش آمده در خصوص لیست دانشگاه‌ها و دوره زبان، بدینوسیله پاسخ پرسش‌های متداول جهت آگاهی و رفع ابهام متقاضیان اعلام می‌گردد:  

 

  1. اگرپادفک، کالج، یا هر دوره آمادگی قبل از شروع کورس اصلی، یا دوره زبان توسط دانشگاه اجباری باشد (مثل ترکیه یا برخی دانشگاه‌های روسیه) باز هم ملاک شروع به تحصیل در کورس اصلی، ملاک تایید و اعتبار دانشگاه خواهد بود؟

 بلی. در هر صورت تاریخ شروع به تحصیل در کورس اصلی، ملاک تایید و اعتبار دانشگاه خواهد بود و دوره قبل از شروع کورس اصلی به هیچ وجه مبنای دانشجو بودن افراد نمی باشد.


  1. آیا مدرک پادفک می تواند جایگزین مدرکa2 زبان روسی باشد؟

 خیر. ارائه مدرک زبان بر اساس ضوابط وزارت بهداشت الزامی بوده و مستقل از سایر مدارک درخواستی دانشگاه پذیرش دهنده می باشد.


  1. آیا برای دریافت هر نوع تسهیلات و خدمات از وزارت بهداشت، مدرک زبان لازم است یا فقط برای ارزشیابی بعد از فراغت از تحصیل لازم است؟

برای کلیه خدمات و تسهیلات دریافتی از وزارت بهداشت (ارزی- غیرارزی-مشمولین-ارزشیابی و …) در خصوص افراد متقاضی تحصیل در خارج از کشور، ارائه مدارک زبان به انضمام سایر مدارک الزامی است. این امر شامل درخواست های تایید پرونده دانشجویی در سامانه میخک نیز می‌گردد.


  1. برخی دانشگاه‌ها خودشان شرط زبان جداگانه دارند آیا این مدرک زبان، جایگزین مدارک زبان دانشگاه‌ها می شود؟

خیر. مدارک زبان درخواستی دانشگاه، مستقل از مدرک زبان اعلام شده از سوی وزارت بهداشت می باشد.


  1. آیا این مدرک زبان باید قبل از شروع به تحصیل اخذ شود یا در طول تحصیل هم میسر است و صرفا در زمان درخواست خدمات ارایه ان لازم است؟

اخذ مدرک زبان قبل از شروع تحصیل در کورس اصلی الزامی است.


  1. برخی از مدارک اخذ شده زبان، دارای زمان اعتبار هستند، این مطلب مشکلی ایجاد نخواهد کرد؟

مدارک زبان باید در زمان شروع به تحصیل در کورس اصلی دارای اعتبار باشند.


  1. مدارک زبان باید از کجا اخذ شود داخل یا خارج کشور؟

 محدودیتی برای اخذ مدارک زبان از موسسات مورد تایید داخل یا خارج کشور وجود ندارد. رسمی بودن مدارک صادره از این مؤسسات الزامی است.


  1. اگر مدرکa2 زبان روسی اخذ شود در روسیه به هر دو زبان انگلیسی یا روسی می توانیم تحصیل کنیم؟  بله

 


9. باتوجه به امکان حذف یک دانشگاه از لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در سال تحصیلی آتی، آیا امکان تحصیل در دانشگاه مورد تایید در سال جاری و طی دوره زبان و اخذ مدرک مربوطه بطور همزمان وجود دارد؟

خیر. امکان تحصیل همزمان در دانشگاه و دوره زبان وجود ندارد، و در صورتیکه یک متقاضی موفق به اخذ مدرک زبان برای شروع سال تحصیلی مورد نظر نگردد، و دانشگاه مورد نظر متقاضی در سال تحصیلی آتی از لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت خارج شود، متقاضی می تواند برای دانشگاه مورد تایید دیگری در همان کشور اقدام نماید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مستقیم با مشاورین ما صحبت کنید
ارسال